פסק זמן - תקופת הקורונה

טיפים להורים ותרגולים לילדים (לתרגולי כדורגל לחצו כאן)

בימים אלו אנו נאלצים להתמודד עם מציאות חדשה, הקשורה להתפשטות נגיף הקורונה בעולם.

מציאות חדשה ובלתי מוכרת שההתמודדות עמה כרוכה באי ודאות רבה. כולנו מתנהלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ונכון לזמן כתיבת שורות אלה (מרץ 2020), כולנו מחויבים להישאר בבתים שלנו ולא לצאת למרחבים המשותפים. 

מצב זה עלול ליצור סיטואציות מורכבות בתוך התא המשפחתי, אל מולאפשרויות להתקרבות וחיזוק הקשר המשפחתי.

אז איך נעבור את התקופה הנוכחית באופן שישאיר אצלינו ואצל  ילדינו חותם של חוויה חיובית ומעצימה, במקום אירוע מעורר חרדה?

חשוב שנבין, שהמצב מעורר אצל הילדים מגוון רגשות ותחושות, הכוללות ממש כמו אצלינו - חששות ומתח, פחד, תחושת פגיעות, תסכולים, חוסר ביטחון ודאגה מפני הבאות.

ילדים ומתבגרים חווים את מורכבותה של המציאות ומושפעים מאוד מאיתנו, ההורים: מדרכי ההתמודדות שלנו, מהשיחות שלנו עם אחרים על המצב, מהמסרים ומהחוויות שהם קולטים מסביבם.

בנוסף, ילדים ובני נוער בתקופתנו מוצפים בדרך כלל בידע רב המגיע דרך המדיה, שרובו אינו מתווך ואינו מותאם לגילם. מה שיכול להגביר את החששות וחוסר האונים שלהם בתקופה זו, ולהקשות עליהם לראות את הדברים בצורה מאוזנת שתאפשר התמודדות חיובית ויעילה.

מספר דגשים להורים - כך נאפשר התמודדות חיובית של הילדים והתא המשפחתי כולו:

 

  1. שיגרה כעוגן בטוח: 
    חשוב ומומלץ להתאמץ ולקיים לילדים שגרה בריאה ומשמחת ככל שניתן במסגרת הבית.​ אפשר אפילו להכין שלט על בריסטול ולתלות על המקרר ובו חלוקת זמנים מתאימה לתקופה (לצורך הדוגמא: פירות חתוכים בהתעוררות, ארוחת בוקר אחרי שעה, עזרה במטלת בית לבחירת הילד, משחק חופשי בבית, בצהריים ארוחה, שעת מסך , אחהצ שעת ספורט או ריקודים בסלון וכד'. לפי ההעדפה, גילאי הילדים והריתמוס המשפחתי, תוך שילוב של פעילויות שקטות ואקטיביות. כדאי לערב את הילדים ביצירת הלוז והקישוט שלו) לא תמיד נעמוד בשעות אבל מנסיוננו, זה מאפשר עוגן ואיסוף למהלך היום.

  2. איך מספרים על הקורונה?
    מומלץ לשוחח עם ילדים מגיל 7 ומעלה בצורה גלויה ופתוחה על המצב – אך באופן רגוע ומרגיע. כמובן אפשר להשמיט פרטים שיכולים לייצר מתח מיותר, בהתאם לגיל הילדים, ודאי ללא "נבואות זעם" או סרטונים מלחיצים מהחדשות. התאימו את השיח לשלב ההתפתחותי של הילדים ובני הנוער. הילדים מתבוננים בנו ולומדים מאיתנו כיצד לתפוס את האירועים.

  3. להימנע משיחות "מעל ראשיהם של הילדים" -
    מבוגרים מנהלים לעתים שיחות על נושא קשה ליד ילדים צעירים מתוך מחשבה שהילד לא מבין. חשוב לזכור שהבנה חלקית וחשיפה לטונים המודאגים של השיחה, מזיקים. ילד קולט את המסרים הבלתי מילוליים, חלקי מידע ועלול לצייר תמונה, המפחידה לעתים הרבה יותר מן המציאות עצמה. שיחות של מבוגרים יש לנהל עם מבוגרים. לילדים חשוב להסביר עניינית את המצב כרגע, להדגיש מה ניתן לעשות ולהימנע מתחזיות.

  4. להגביל את הצפייה בחדשות, הן בטלוויזיה והן ברשתות החברתיות –
    גם כאשר נחשפים לחדשות מהימנות, עיסוק תמידי בהן עלול לגרום לאי שקט, מתח ולחץ גם למבוגרים. לאלו שיש להם ממילא נטייה לחרדה, העיסוק המתמיד בחדשות עלול להעצים את החרדה. כדאי לצמצם ולווסת את הצפייה של ילדים צעירים ולשוחח עם המתבגרים על הנזקים האפשריים של החשיפה המוגברת. שימו לב שבמהדורת החדשות אתם צופים בשקט בסלולרי הפרטי, ולא במסך גדול כשכל הילדים בבית.

  5. לעסוק בפעילויות שונות ולתת תפקידים עם משמעות –
    במיוחד אם הם קשורים להתמודדות עם האירוע, מחזקים תחושת שליטה במצב ותחושות של ביטחון ותקווה. תפקידים שונים, גם אם הם "קטנים", הם בעלי פוטנציאל חיובי ותרומה לתחושות מסוגלות ויכולת לנהל מצבים. תפקידים הקשורים בסידור הבית, הכנת אוכל, יצירה, קשר עם הסביבה המשפחתית והחברתית באמצעים טכנולוגיים.

  6. לחזק קשרים חברתיים במגוון דרכים ולהגביר לכידות חברתית -
    לכל אלה יש כוח מרפא ותומך. בהתפשטות וירוס הקורונה קיים סיכון להגברת פירוד וניכור, עקב החשש מהדבקה. אך דווקא עכשיו יש לעשות הכול כדי לבסס קשרים חברתיים ולמנוע פירוד וניכור. חשוב להזכיר לילדים לחשוב כיצד ניתן לסייע לחבריהם שבבידוד (לשים משלוח מנות בפתח הבית, לתקשר באמצעות הרשתות החברתיות או הטלפון). מחקרים חדשים מוכיחים שמי שפעיל, מעורב ואקטיבי, נמצא בסיכון נמוך בהרבה לשקוע בחרדה.

  7. יצירת אפיקי עניין -
    לכיוונים של משחק, יצירה, צפייה בסרט, בישול, טיול (בהתאם להוראות משרד הבריאות) יכולות מאוד לסייע. אם הפעילות נעשית בחברת ההורים היא משמחת הרבה יותר.

  8. להשתמש בהומור -
    בדיחות ויחס קליל לנושא בהחלט יכולים להרגיע, לשמח ולאפשר גיוס כוחות התמודדות נוספים.

  9. להקדיש תשומת לב לילד שקשה לו יותר -
    תשומת לב כזו חשובה מאוד. אם הוא מסתגר בתוך עצמו, ממעט לקחת חלק בפעילויות, מדווח על חוסר תיאבון, מדבר על פחד שמקשה עליו לישון, התנהגו באמפתיה ואפשרו לו לשתף אתכם ואל תבטלו את הרגשתו. שאלו אותו מה יכול לעזור לו להירגע בתוך המצב המורכב, למדו אותו לבצע נשימות עמוקות ועשו זאת עימו, הציעו לו פעילויות שמתאימות לו, חברו יחד משפטים מחזקים ומרימי מצב רוח ותלו אותם במקומות בולטים בבית.

  10. לבקש ייעוץ ועזרה -
    בכל מקרה שבו אתם זקוקים לייעוץ ולעזרה תוכלו לפנות לגורמי הסיוע והעזרה במוסד החינוכי (מחנכת, יועצת או פסיכולוגית), המוסד העירוני והארצי.

  11. הזדמנות נדירה לחיזוק וגיבוש כל הקשרים בתא המשפחתי-
    מעטים הימים בשנה בו אנו נמצאים יחד עם הילדים  לאורך כל שעות היום. בימים אלו משמש הבית כמרחב המשותף לכל בני המשפחה לאורך כל שעות היום. זהו זמן מצוין להעמיק את הקשרים עם כל בני הבית וליצור קרבה  באמצעות שיחות, משחק וכל דרך יצירתית אחרת. בכוחנו להשאיר תקופה זו כחוויה חיובית ומעצימה עבור ילדנו ובני משפחה.

  12. לעשות מהלימון לימונדה-
    המציאות בה אנחנו נמצאים בימים אלו, היא אכן מורכבת מאוד. יחד עם זאת, אם נצליח לשנות את נקודת המבט שלנו על הסיטואציה, ולראות שהמצב טומן בתוכו פוטנציאל לצמיחה והתפתחות, לא רק שלנו ושל משפחתנו, אלא גם כקהילה. זה הזמן להיזכר בכל הערכים החשובים לנו (כגון אהבה, אמפתיה, נוכחות, נתינה, עזרה הדדית, שיתוף והכלה) ולהסכים לראות כמה התרחקנו מהם ומעצמנו באורח החיים העמוס והמתוח אותו חיינו יחד עם ילדינו.
    הקורונה כמו כל אתגר, מעניקה גם מתנות התפתחותיות: המתנה הגדולה ביותר שאנו מזהים היא הורדת הקצב, צמצום הסחות דעת וזליגות אנרגיה, ומיקוד תשומת הלב שלנו למה שחשוב באמת (התא המשפחתי). 

    אני מזמין אותכם לראות גם את היתרונות המיוחדים שמביאה התקופה הזאת, ולהשקיע את הכוחות והיצירתיות שבכם כהורים וכבני אדם, כדי לנצל אותה וליצור תא משפחתי בטוח, שמח ואהוב.

       האופן בה תזכר תקופת הקורונה עבור בני משפחתנו תלויה בנקודת מבטנו 

צוות כדורגש עומד לרשותכם בימים מורכבים אלו וניתן לפנות אלינו להתייעצות או שיתוף. הפנייה תעשה באמצעות האתר  בקישור המופיע מטה. כאשר אתם שולחים את פנייתכם , אנא ציינו שם ובית ספר אליו משתייך  ילדכם. לאור הפניות הרבות שאנו מקבלים מהורים וצוותי החינוך אנ נעשה את מרב המאמצים לחזור אליכם בהקדם האפשרי.

כמו כן, כחלק מהתמיכה בילדים ויצירת השגרה עבורם אנו נעלה כל מספר ימים סרטונים לפעילות ספורט.

אתם מוזמנים לשלוח לאתר סרטונים של הילדים מבצעים את התרגילים.

שיהיו ימים בריאים ורגועים לכולנו ושנצליח לעשות מהלימון לימונדה.

בברכה,

צוות כדורגש.

סרטון מספר 2 - שליטה בכדור

סרטון  מספר 1 - תרגול יסודות

 

Heading 1

סרטון מספר 4 - תרגילים

סרטון מספר 3 - שליטה וקואורדינציה

סרטון מספר 5 - אתגרים

054-3088737   |  caduregesh@gmail.com   |   אסתר 8 כרכור​, מיקוד 370617

מלאו את הטופס וניצור איתכם קשר: