top of page
shutterstock_279907025_edited.jpg
shutterstock_279907025.jpg

תכנית כדורגש היא שיטה ודרך יחודית להעצמת ילדים,
לתמיכה ביכולתם להתמודד עם כעס, מתח ואלימות,

לשיפור מיומנויות חברתיות, מסוגלות והערכה עצמית.
גישת הכדורגש מקנה לילדים כלים פרקטיים להתמודדות
עם אתגרי היום יום בבית הספר ובבית.
זאת באמצעות עבודה תהליכית המשלבת אימוני כדורגל,
עבודה קבוצתית במרחב בטוח והקניית כלים לויסות רגשי ופיזי.

shutterstock_1015890391.jpg

מתוך מה נולדה התוכנית הייחודית כדורגש?

היום, אולי אף יותר מתמיד נראה שהאלימות יושבת יחד עם התלמידים בכיתות, מככבת בהפסקות ונוכחת בקבוצות הוואטסאפ וברשתות החברתיות. לצערנו, אלימות זו מצליחה להגיע כמעט לכל ילדֿ וכמעט לכל בית. במערכות החינוך יש תחושה של חוסר אונים ונראה כי הילדים סובלים שכן אין פתרון הולם לכל מגוון התחושות והרגשות שלהם. הילדים מתקשים לתעל כעס, ויש צורך בלמידה כיצד לעבד באופן בריא ובונה את הקשיים שלהם. ההורים מתוסכלים, והילדים - סובלים תחת כובד הקשיים הרבים שהם חווים. מחקרים מצביעים על גורמים שונים כסיבות לתופעה זו. לילדים רבים השילוב המאתגר של לחצים והתניות מתוך התא המשפחתי, הציפיות הגבוהות של המסגרת הלימודית, מתח חברתי ורצון להשתייך, עומס אינפורמציה ותכנים לא הולמים מהסלולרי ושאר אמצעי הטכנולוגיה, מתחים בעקבות מצב לאומי ובטחוני - מהווים מתכון היוצר קשיים רגשיים וחברתיים לילדים רבים. קשיים אלה באים לידי ביטוי באלימות פיזית ומילולית, תחושת בדידות וחוסר שייכות ואם לומר את האמת, זה לא פשוט להיות ילד. הילדים זקוקים להמון תמיכה, תיווך, לכלים שיעזרו להם להבין את עצמם טוב יותר וכיצד לתקשר נכון גם את הכעסים והתסכולים. תכנית כדורגש נוצרה במיוחד עבור מטרה זו - יצירת מרחב בו הילדים יכולים להביע את עצמם באופן מלא ומוחלט, תוך פעילות גופנית, תוך כדי קבלת תמיכה והקניית כלים להתמודדות עם מצבים לא פשוטים. התכנית משלבת בתוכה כלים מעולם ה CBT המאפשרים שינוי בדפוסי חשיבה והרגלים לא תפקודיים אשר מייצרים רגשות שליליים ומתמקדת בהקניית כלים לתלמידים בהתמודדות עם כישלון והצלחה, פורקן מתח וכעס, חיזוק הדימוי העצמי, המוטיבציה ויצירת תחושת שייכות.

תכנית הכדורגש- מהי המטרה?

המטרה של תכנית כדורגש היא לתת לילדים את התמיכה והכלים להם הם זקוקים. לעזור לילדים לייצר קשרים חברתיים מיטיבים, לעזור להם לפתח כוחות להתמודדות עם לחצים, כעסים ותוקפנות שמתעוררת בהם. זאת באופן תהליכי, מובנה המלווה בהרבה הבנה, חשיבה על כל ילד ומקצועיות. דרך פעילות גופנית ותהליכים קבוצתיים ורגשיים שנוצרים בקבוצה, חווים הילדים חוויה חיובית ומעצימה. במהלך התכנית יש התמקדות בהקניית כלים לתלמידים בהתמודדות בריאה עם כישלון וגם עם הצלחה, פורקן מתח וכעס, חיזוק הדימוי העצמי, חיזוק המוטיבציה ויצירת תחושת שייכות המאפשרת להם עוגן להיתמך בו. הכדורגש מאפשר להביא שיפור הדרגתי בבחירות ההתנהגותיות של הילדים ועם היכולת שלהם להתמודד עם קשיים רגשיים וחברתיים בבית הספר ובכלל. ראייה רב מערכתית כל המערכת הסובבת את הילד צריכה להיות שותפה לתהליך! תכנית הכדורגש ™ מאמינה כי תהליך יעיל ואפקטיבי של עבודת העצמה עם הילדים מחייב עבודה משותפת עם כל הגורמים המשמעותיים בחיי הילדים. התהליך כולל גם את ההורים, המורים ובעצם כל מי שיש לו תפקיד משמעותי בחייהם של הילדים הלוקחים חלק בתכנית.

istockphoto-1278976828-612x612.jpg
shutterstock_668014471.jpg

תכנית כדורגש בבתי הספר

תכנית הכדורגש מיושמת בהצלחה בשנים האחרונות בבתי ספר ברחבי הארץ. אנו בוחרים לצאת מתוך נקודת מחשבה שבית הספר בא להעניק לכל ילד או ילדה את מיטב הכלים להיות בעלי הערכה עצמית, ילדים שהופכים אט אט להיות בוגרים שיודעים לקשור קשרים בין אישיים בריאים, מחזקים ומיטבים. אחרי הכל אדם שיודע איך להשתמש ביכולות שלו ובכוחות הפנימיים שלו באופן מווסת, מהנה ומספק, יהיה בסופו של דבר אדם מבוגר שפועל למען טובתו ולמען טובת החברה שסביבו. תכנית הכדורגש מבקשת לאפשר לילדי בתי הספר לפרוק ולתעל את תחושות התסכול והכעס שהם חווים. הגישה פועלת דרך פעילות ספורטיבית תהליכית, ע"י יצירת מרחב בטוח לעבודה רגשית טווח ארוך וע"י גיבוש חוסן פנימי ושייכות. התכנית מאפשרת לילדים להיות מי שהם ומלמדת אותם כיצד אפשר לחוות תחושות מכבידות באופן שמעצים אותם ובונה אותם ומלמד אותם לבחור בחוזק שלהם מבלי לפגוע באחר.

חשיבות הקבוצה בתהליך

בתכנית הכדורגש, המבנה הקבוצתי משמש כאחד מהכלים המרכזיים בתהליך. המשפחה לתוכה אנחנו נולדים, היא הקבוצה הראשונה בחיינו והמשמעותית ביותר. במהלך החיים אנו לוקחים חלק בקבוצות שונות -בגן, בבית הספר, בשכונה ובקבוצת החברים. הקבוצה היא המרחב בו אנו מתפתחים ומתעצבים, מתאמנים ביצירת קשרים ובהגדרה עצמית. בקבוצה אנחנו גם חווים תחושות שונות ומורכבות (תחרות, עלבון, קנאה, תסכול, כעס ועוד). הרצון להשתייך, יחד עם קשיים שעשויים ללוות רצון זה, יוצרים מתח רב וקושי בדימוי העצמי. פעמים רבות, ילדים מתקשים להתמודד עם החוויות שעולות במרחב הקבוצתי (בביה"ס, בבית ובמערכים קבוצתיים נוספים), מה שיכול לייצר דפוסי התנהגות, הימנעויות, תחושות של כעס, תסכול, בדידות ועוד. כאשר הילדים שלנו לא מקבלים מענה הולם לאתגרים אלו, עשויים להתקבע אצלם דפוסים שיקשו עליהם לנהל מערכות יחסים בריאות בילדות ובהמשך חייהם. ​ המבנה הקבוצתי בתכנית הכדורגש מייצר במה רחבה, לתוכה הילדים מביאים באופן לא מודע, את האתגרים השונים שהם חווים במרחבים קבוצתיים בחייהם. שיטת הכדורגש מאפשרת הבנה ועיבוד של רגשות אלו, לתקשורת, לחיזוק הבטחון והמקום בקבוצה ולהנגשת כלים להבעת רגשות בצורה מיטיבה עבורם ועבור הקבוצה.

shutterstock_71162434.jpg

אז מה זה בעצם אומר כדורגש?
איך לוקחים את המשחק הזה והופכים אותו למרחב תהליכי?   

כדורגל, מעצם היותו ספורט קבוצתי, מייצר מצבים רגשיים מורכבים. כאלו שמחייבים את המשתתפים בו,להתמודד עם מגוון של מתחים, תסכולים, אכזבות, ״כשלונות״ ועוד תחושות רבות אשר הילד חווה גם "מחוץ למגרש" בשלל סיטואציות שונות.  במסגרת התכנית, לילד ניתנת הזדמנות לנתב את אותם תסכולים רגשיים למקום בריא וחברתי. •    התכנית מתמקדת בתיווך רגשות והקניית כלים מתאימים ומווסתים. עבודה זו מאפשרת לילדים להפנים באופן עמוק ופרקטי את הדרך הנכונה להתמודד עם מצבים רגשיים/חברתיים גם כשחקן יחיד וגם כחלק מקבוצה משמעותית.  •    לפתח ולהעמיק את תחושת המסוגלות והעלאת מוטיבציה - על ידי הצבת יעדים ספורטיביים כמו למשל ריצה, טכניקה, קואורדינציה, שליטה בכדור וניהול מעקב המדדים נוכל להעצים את תחושת המסוגלות העצמית. •    התהליך מאפשר לילדים לעבור שינוי משמעותי, לתחושת סיפוק ולהבנה שהם מסוגלים לקחת אחריות ולשנות את בחירותיהם, הן בפן ההתנהגותי והן בפן הלימודי. •    להעלות את הביטחון העצמי ולייצר דימוי עצמי חיובי וחזק. •    בניית חוסן אצל המשתתפים. במהלך התכנית תינתן האפשרות לכל תלמיד לזהות ולהציג את החוזקות והכוחות שלו. במשך התהליך נתמקד באותם הכוחות ונעצים אותם, כך נייצר תהליך של בניית הביטחון העצמי ודימוי עצמי חיובי.

תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז
ולקויות למידה

ידוע שתלמידים המאובחנים בלקות למידה, חווים קושי רב במסגרות ולרוב נוטים להתקשות במציאת תחוש שייכות בתוך בית הספר. כמובן שהם חווים קושי מול המסגרות ומתקשים לנכס לעצמם חוויות של הצלחה וזאת בגלל שהם לא מצליחים לעמוד בדרישות בית הספר, המעגל החברתי, ההורים ובני המשפחה. בשלב הראשון , נראה שהקשיים הרגשיים יכולים להתבטא במצבי רוח שליליים, תוקפנות מילולית ופיזית. בשלב מאוחר יותר וללא טיפול מתאים, הילדים יחוו הרבה פעמים את תחושת חוסר היכולת לעמוד בדרישות של החברה. פעמים רבות הילדים חשים "תקועים" בתוך מציאות חוזרת של תחושת כישלונות חוזרים. זה כמובן עלול לפגוע בדימוי העצמי ולפתח אמונות יסוד שליליות אשר יגרמו להם לחשוב באופן שגוי שהם חלשים, חסרי כוחות או "לא מוצלחים", אמונות מחלישות אשר ילוו אותם לשארית חייהם. הסטינג של תכנית הכדורגש מאפשר לאותם ילדים לחוות שייכות ומסוגלות מבלי שלקות הלמידה תחריג אותם מהקבוצה ותשחזר תחושת כישלון. גם כאשר התלמיד מגיע במצב בו הוא אינו נוטל את הטיפול התרופתי מסגרת הכדורגש מכילה אותו באמצעות פעילות חווייתית, דינאמית וקבוצתית. תכנית הכדורגש היא מרחב העצמה עבור התלמידים אלו ותוך כדי תהליך משמעותי שמקנה להם כלים לעתיד, הם יכולים לחוות כוחות, שייכות ותחושת הצלחה. בתכנית הכדורגש אנו יוצרים לאותם תלמידים מרחב בטוח לחוות שינוי, תמיכה ורכישת מיומנויות רגשיות וחברתיות.

istockphoto-1315148789-612x612.jpg
_MG_9455_edited_edited.jpg

צפריר אהרוני ברס  - יוצר ומנחה התכנית 

אני צפריר, יוצר תכנית כדורגש ™.

בהכשרתי אני מטפל LICBT (התמחות בילדים ונוער) ומאמן כדורגל מוסמך מטעם וינגייט, רואה חשבון ומשפטן (בר אילן),אני נשוי ואבא לקשת ומורי ואוהב ספורט מאז ומתמיד. במקביל לשנים בהם עבדתי כחשב, התחלתי בזמני הפנוי לעבוד כמאמן כדורגל לילדים. במהלך האימונים, שמתי לב לשינוי שנוצר בקבוצה, שינוי שהגיע מתוך עבודת העצמה. במהלך שיחות שנעשו עם הורי הילדים, התברר לי שהשינוי שראיתי בילדים בתוך הדינמיקה הקבוצתית ובאימונים, ניכר גם מעבר לגבולות המגרש. הבנתי שאפשר להכניס לתוך מסגרת האימון השבועי גם רובד של עבודה רגשית תהליכית, שיכול למנף ולהעצים את הילדים להמשיך להצליח גם מחוץ למגרש הכדורגל ואל שאר תחומי החיים שסובבים אותם ובכך לשפר את רווחתם. מתוך האהבה לעבודה עם ילדים והתשוקה לכדורגל, גיבשתי ויצרתי את תכנית הכדורגש שמיושמת היום במוסדות חינוך שונים ברחבי הארץ בהצלחה רבה.

bottom of page